Fest & stress. Finns det någon koppling mellan dessa två?

Idag är det fredag, och vad händer egentligen med människor när det blir fredag?

Det som händer på fredagar då folk slutar på jobbet och går hem för ledighet. Eller folk som pluggar jätte hårt en veckas tid och nu vill göra något annat över helgen.

Som jag ser på själva helgerna i allmänhet är, stress.

Hur många av er där ute får förfrågningen (Vad ska ni göra i helgen?)
Hur många av er där ute känner då att svaret borde vara (skall festa med ett par kompisar).

Hur många av er där ute skulle känna sig tråkiga gentimot andra om du inte festade i helgen.
Hur många av er där ute skulle känna att du som person är jätte tråkig om du inte festat på 2 månader?


Detta är negativt tänkande.
Det är inte för att du själv skulle känna dig tråkig, för det är ganska skönt att faktist inte festa på ett tag.
Men vi bryr oss, för människor i dagens samhälle bryr sig så mycket om vad andra tycker å tänker om oss.

Detta är bara uppmålat av mig, och visst såhär ser det inte ut för alla.

Men när fredag kommer, och klockan är 4. Vad händer.
Vi börjar direkt tänka på, jaha vad ska man göra denna helgen. Som egentligen betyder vilka ska jag ta kontakt med. Vilka ska jag festa med denna helgen.
Om du har planer på utgång, kommer tankarna om vad du skall ha på dig. Vad du skall dricka i helgen.
Och pressen att försöka hitta nånting som faktist är roligt, och inte det där gamla vanliga förkrök hemma i nisses stuga med 4 andra.

Kan tänka mig att dom flesta när dom går ut (som går ut väldigt ofta).
Oftast går ut pågrund av att dom känner pressen av att gå ut, Alla andra gör ju det. Right?

Känner ni igen er om jag säger. (Vad ska jag ha på mig ikväll? fan jag har inga nya kläder att ha på mig. ååååh så jobbigt)

Eller. (Fan nu måste jag piggna till, jag kan ju inte vara den där tystlåtna eller tråkiga personen på festen)

Eller. (Fan idag måste jag fan va lite frammåt, visa framfötterna för tjejerna. Stöta på någon snygg tjej på förfesten)

Finns en hel radda om vad folk tänker innan festandet påbörjas.
Detta är stress faktorer, och tror att dom flesta känner igen sig i någon av ovannämnda.

Vad händer om du känner pressen av att gå ut.
Vad händer när du inte hittar eller fixar något klädesplagg för helgen men går ut ändå.
Vad händer om du till slut blir den där tystlåtna eller kanske mindre festliga personen på en fest. Kanske pga av du inte känner självförtoendet. (Inga nyinköpta kläder t.ex kan få dig att känna dig. Sliten, tråkig eller till och med inte attraktiv)

Stress stress stress.

Ångest ångest ångest.


Alledess för många känner att festandet (Tillhör ungdomen). 

Problemet är inte att folk vill festa och ha roligt. Problemet är att jag tror många gör det mot sin vilja och tänker att det nog blir roligt om de dricker alkohol. Jag skulle önska att fler vågade stå upp för sig själva, att känna att man har en egen vilja och inte gör något bara för att kompisarna hetsar en. Detta leder till starkare självkänsla. Något de flesta personer mår bra av.

Idag tänkte jag umgås med nån polare, och göra ingenting. Det räcker för mig!


/Plato





Kommentarer
Postat av: Sara =)

Jag ÄLSKAR din blogg =)

detta är bara 2a dan jag läser den men fan du säger så mkt bra!!!!

och detta med festande känner jag igen mig i.

jag har aldrig varit en fest tjej utan tkr att det finns mkt mer i livet som jag tkr är viktigare än detta! jag fick skit för nån vecka sen av en tjejpolare som började säga en massa skit för att jag inte ville med ut :S

ojoj vad lessen jag blev! men där fick jag se hennes riktiga jag (Y)



Nej alkohol gör mig inte lycklig!

jag sitter hellre ute en fredags natt å tittar på månen :) hihi

2009-11-07 @ 10:22:12
Postat av: Plato

Vad roligt att du gillar att läsa det som skrivs.

Hela alkohol inlägget var absolut inte menat som nått "Sluta drick alkohol" propaganda.

Utan vill liksom få fram samhällets ideal, angående hur en helg "ska" se ut.



Att man själv tappar självförtoende pga av all stress som ingår i helgerna.

(Om man nu har den synen såklart)



Man ska göra det som gör en glad, det är hela poängen.



2009-11-07 @ 11:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0