Lycka?

Vad är lycka egentligen?
Vi alla har väll alla en egen (vad som gör oss lyckliga) lista.

Men lycka generelt är att ta del av ärliga relationer.
njuta av livet i sig självt.
lycka grundar sig i att acceptera sina styrkor och svagheter.
Att du är betydelsefull och har en roll att fylla.



Kan man vara glad men olycklig?
Kan man ha motgångar men även vara lycklig samtidigt?

Svaret är ja;

De 10 % lyckligaste människorna i samhället upplever lika mycket negativa upplevelser som de mindre lyckliga, den största skillnaden är att de lyckligaste människorna återhämtar sig snabbare tack vare sin tolkning av situationen.

Just vårt tankesätt, påverkar till stor del om vi är lyckliga eller inte. Endast 10 % av skillnaden i upplevd lycka mellan olika människor beror på yttre omständigheter, såsom lön, bostad etc


Men vad gör oss individer lyckligare? Hur blir man lycklig?
Svaret på denna fråga ändras allt med tiden...
Ny forskning visar dock att vi människor är dåliga på att förutse vad som faktiskt ökar vårt välbefinnande. Vi strävar ofta efter saker och upplevelser som inte ger några långvariga eller betydande effekter.


Vad är lycka för mig?

Efter att ha funderat på det här ganska mycket så har jag kommit fram till tre punkter som jag verkligen behöver för att vara lycklig:

Ha en god hälsa
* Äta nyttigt
* Träna regelbundet
* Sömn

Älska och va älskad
* En bra tjej att dela mitt liv med
* Leva ett socialt liv
* Ha några riktigt nära vänner

Leva i nuet
* Tillbringa så mycket tid som möjligt med saker jag tycker om
* Inte behöva oroa mig för min ekonomi
* Känna att jag utvecklas som person

Men jag tror dock att lycka och olycklighet ligger och nöter mot varandra hela tiden, och att vårt tankesätt är det avgörande i hela härvan.

Kanske, måste jag känna mig fri från tvång för att vara lycklig.
Kanske, måste jag veta att ingen är besviken på mig.
Kanske, måste jag vara alla jag vet om till lags.
Kanske, om jag gör ett litet snedsteg, mår jag dåligt och hela min tillvaro rasar.


Här är 2 citat som förtjänar att vara med i detta blogginlägg om lycka.

"En sann vän bidrar mer till vår lycka än tusen fiender till vår olycka." - Marie von Ebner-Eschenbach

"Lyckan ser alltid liten ut när du håller den i dina händer, men släpp den, och du inser genast hur stor och dyrbar den är." - Maksim Gorkij

 


Kommentarer
Postat av: sara

har vetat hela tiden att du var en sådan "tänkare"-kille. fast lite imponerad av dig är jag ändå. jag gjorde tydligen ett bra val för längesen. haha

2009-11-04 @ 17:17:13
Postat av: Plato

Haha jo men tänker mycket gör jag :) ofta inne i min egen dimma ;P Imponerad, äre såpass? ^,^

Vem är denna för längesen Sara? ;p

2009-11-04 @ 21:36:49
Postat av: Angiiie

Riktigt bra inlägg Kimsan..



Du fick mig att fundera lite på vad lycka är för mig. Då jag är en väldigt glad person som nästan alltid ser allt posetivt och väldigt sällan blir arg så känns det lite som om att jag "väljer" lycka, jag väljer att vara lycklig och bortse från allt hat och ilska och egoistiska saker som vi pratade om innan. Jag väljer att tro att alla människor är goda, vilket gör MIG mer lycklig..



Sen saker som har med vänner,familj,arbete,hälsa,kärlek,boende och ekonomi

att göra spelar självklart in i bilden..



Så att tex hjälpa en vän som behöver hjälp med något gör mig lycklig =)då jag känner att jag ger

något i vänrelationen =)

2009-11-04 @ 21:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0