Patriotism och ett självhatande Sverige.

Satt igår och såg en klassisk amerikansk krigsfilm.
Och plötsligt slår det mig eller rättare sagt påminner mig, amerikaner älskar sitt land otroligt mycket.
Man kan värkligen se hur det målas i filmen, hur mycket folk älskar sitt land.
Visst att detta inte utspelade sig på 2000-talet. Men älskar inte amerikanare sitt land längre?
Jo det gör dom, och det blir inte mindre.

USA är det land som är mest känt för sitt patriotism.
Spelar ingen roll om man är född i USA, eller om man är illegal invandrare, flykting, eller arbetskraft inflyttad.

Dom flesta är stolta av att vara i USA, dom flesta älskar sitt USA. Dom flaggar för sitt land.
Dom pratar gott om sitt land.

Det man kan lägga märka till är att invandrare i USA, ser USA som sitt egna land. Sitt enda land.
Och det spelar ingen roll om du är japan, afrikan eller arab.
Självklart finns det folk som INTE älskar USA som sitt land, men det är en minoritet.


Hur ser det ut i Sverige?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta när det gäller detta samtalsämne och Sverige.
Jag kommer ihåg, och kommer värkligen aldrig glömma en sak som hände för ungefär 12-13 år sedan.
Jag gick i femman i lågstadiet, tror att året va 1996. Kan ha varit 1997, kommer inte ihåg riktigt.
Det va Sveriges nationaldag som man redan varit med om i ett par år, men just denna förändrade min syn för Sverige för alltid. Och detta är sant.

Som vanligt är det & var det lite hype i skolan under nationaldagen, man visste att man skulle ut å hissa flaggan. Och man visste att man skulle sjunga nationalsången.
Men den här nationaldagen blev annorlunda. Rektorn pratade ut i sin mikrofon från kontoret. Som i sin del hörs över hela skolan.
(Bla bla bla bla... Vi ska inte hissa våran flagga. Pga av att invandrare känner sig kränkta).

Nu vet jag inte om detta var en samhällsfråga just detta år, och jag vet inte om detta infördes i alla kommuner/skolor.
Men självklart blev jag rasande. Jag va 11 år men jag förstog redan då, hur stor betydelse detta hade.

Detta va en tradition som vi gjort i, jag vet inte hur länge. Men länge iallafall.
Hur klen politik kan vi ha haft för att detta fick hända?
Vem bad oss Svenskar att sluta hissa våra flaggor, att sluta stolt gå runt med våra flaggor?

Den målade bilden om Sverige för mig är i nuläget följande.

SVERIGE
Vi är landet lagom, vi är glada, vi är folket medel.
Vi är landet som lärde sig att älska och ta imot andra länder (Men samtidigt sluta älska sitt egna)
Vi är landet med jätte bra och gratis sjukvård.
Vi är landet med bra skolor.

Vad fick vi egentligen genom att sluta stoltsera med vårat egna lands flagga?
ingenting om du frågar mig.

Medans USA är landet som är känt för att älska sitt land.
Sverige brukar ibland ses som ett av de minst patriotiska länderna i världen.

Visste ni om detta? Sjukt va?

I de flesta länder ses patriotism som någonting självklart då den uppfattas som en allmän välvilja gentemot det egna landet och dess invånare.

Jag älskar inte mitt Sverige, jag skäms inte över att jag inte gör det.
För man en politik där det framgår att vi inte får älska vårat land till viss grad, så slutar man att älska sitt land.

Detta är självklart bara min egna åsikt.


Detta inlägg är upplagt för diskussion så var inte rädda att kommentera.
















/Plato

Kommentarer
Postat av: Sara =)

Det du säger är så JÄVLA RÄTT!!!!

jag håller med dig i 10 000 % !!!!!!

Fattar inte vad det bleve av sverige!

Hela landet är en ren jävla katastroff !

vettu vad det hemskaste är?

det är att vi svenskar är ta mig fan i minioritet ( eller hur det stavas (A) ) i vårat EGET LAND !!!



ILLA !!

2009-11-08 @ 13:47:07
Postat av: Sara =)

eller underläge hade kanske varit bättre ord ;)

2009-11-08 @ 13:48:08
Postat av: Angie

Bra val av inlägg :) pratade nämligen om detta med en arbetskamrat som är från irak. Hon tycker att sverige är jätte fint men hon kan inte förstå varför vi är så rädda att älska vårat egna land.. Jag själv tror att det beror på att vi är så rädda att bli klassade som rasister på nått vis. Vi släpper in mer invandrare än vi klarar av, kan ju knappt hjälpa dom som bor här utan många går arbetslösa, vissa får tom bo i övervakade små lägenheter på 20kvm som kostar 20000 vilket betalas med våra skattepengar.

2009-11-08 @ 14:38:33
Postat av: Angie

Vilket varken är rätt för dom eller oss. Man är ju inte rasist för att man älskar sitt eget land, inte heller för att man säger nej att släppa in mer folk innan vi kan hjälpa dom. Vi fick inte ens sjunga nationalsången i skolan ett tag haha helt sjukt.. Oj ja får skriva mer sen hehe är så jobbet ;)

2009-11-08 @ 14:43:02
Postat av: linda

Du har så rätt kim, men problemet tror jag ligger i att sveriges befolkning generellt ser invandring mer som en börda. Sätter man hundratals invandrare tätt ihop i ett område utan att integrera dom, får dom nog känsla av ett utomskap. En känsla av att dom faktiskt inte betraktas som "svenskar" av samhället.Hur ska dessa människor känna att de kan stoltsera med sveriges flagga. i usa är synen på invandring mer liberal, en del av samhället.

Medan i sverige vill vi så gärna kategorisera.

så jag tror på att för att få en starkare patriotism i sverige, bör vi bli mer enade, visa att vi alla är ett och acceptera mångfalden.

Sen höja alla svenska flaggor för världens bästa land!

2009-11-11 @ 08:07:42
Postat av: Plato

Invandring och integrering vet jag Sverige har svårt hantera, men likaså har USA detta. Dom har också en massa ghetton m.m.



Men ditt sätt att få svenskar och invandrare att kanske inte "älska" Sverige. Men iallafall gilla det, och att kunna höjja sin flagga.

Tror jag inte på tyvärr.

Jag håller med dig om att för att kuna bli mer patriotiska så borde mer människor känna att dom tillhör samhället m.m



Lär dig att älska dig själv innan du helhjärtat kan älska andra.



Jag tror att invandringspolitiken och integrations frågorna skulle se annorlunda ut om vi älskade vårat eget land. Dvs se possitivare ut.



/Plato



2009-11-11 @ 10:54:19
Postat av: Linda

visst usa har sina ghetton, men hur kommer det sig att de flesta i ghettona fortfarande kallar sig amerikaner fast dom inte är amerikanskfödda?

Men om du skulle ta dig ut till rosengård, skulle du inte få många som skulle kalla sig svenskar.

Det jag menar är att usa har accepterat mångfalden på ett helt annat sätt än vad sverige har.

Fortfarande är det många som hellre väljer läkaren Anders svennsson än en Mohammed khalou. Det förekommer mkt smygrasism. Det finns en anledning till att svenksa politiker väljer att förbjuda svenska nationalsången i skolan även om jag tycker det är helt absurt. Om alla hade kännt sig "svenskar" tror jag inte att folk hade reagerat som många förmodlingen har gjort.

Och jag saknar patrotism i sverige, men makten ligger nog hos befolkningen mer än hos politikerna.

2009-11-12 @ 18:50:22
Postat av: Linda

En annan ironisk sak är om man går upp och läser saras första inlägg.. "svenskar är en minoritet i sitt eget land" jaha säger jag - är inte alla svenskar i sverige? Eller vilka svenskar menar hon?

2009-11-13 @ 07:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0